Öljynkulutusremontti

Öljynkulutusremontilla korjaat autosi liiallisen öljynkulutuksen ja saat moottorin toimimaan varmemmin ja tehokkaammin. Öljynkulutusremontin tekeminen kestää 2–3 päivää.

Remontin yhteydessä otamme huomioon mahdolliset öljynkulutusongelman aiheuttajat. Öljynkulutusongelma voi johtua myös monen yksittäisen asian summasta, joten tehokkainta on laittaa kaikki kerralla kuntoon.

Remontti alkaa sillä, että moottori irrotetaan ja puretaan, jotta pääsemme kiinni kaikkiin eri moottorin osa-alueisiin. Remontin aikana sylinterit hoonataan ja sylinterinkansi sekä venttiilit käydään läpi. Lisäksi männät ja männänrenkaat uusitaan aina.

Öljynkulutusremontti pureutuu moottorisi ongelmiin

Korjaamme öljynkulutusremontin yhteydessä suostumuksellasi myös muut huomaamamme puutteet eikä mitään lakaista maton alle.

Yksi huomioon otettava asia on se, että moottorityypistä riippuen jakoketju/jakohihna kannattaa uusia lähes aina samassa yhteydessä öljynkulutusremontin kanssa. Uusiminen käy kätevästi ja kustannustehokkaasti, koska moottori joudutaan joka tapauksessa purkamaan öljynkulutusremonttia varten.

Me käytämme Fixus -korjaamona yleisesti alkuperäisiä vastaavia varaosia tai halutessasi voimme myös käyttää alkuperäisiä varaosia.

Öljynkulutusremontin hinta moottoreittain

Öljynkulutusremontin hinta muodostuu aikaisemmin mainittujen toimenpiteiden pohjalta. Toimenpiteiden kesto vaihtelee hieman moottorista ja moottorin kunnosta riippuen. Alla näet hinta-arvion automerkkien ja mallien sekä moottorin tyypin mukaan, mutta kannattaa vielä kysyä tarkempi hinta juuri sinun autollesi.

Tavanomaisia hinta-arvioita

  • Vw, /Audi / Skoda / Seat (1,4 tai 1,2)
    • Alkaen 3000 €
  • Audi A3, A4, A5, A6 & Q5 (1.8 tai 2.0 TFSI)
    • Alkaen 3 000 €
  • Audi: A4, A5, A6, Q5 (2.0 TDI)
    • Alkaen 4 000 €
  • Vw/Skoda/Seat (1.8 tai 2.0 TFSI)
    • Alkaen 3 000 €
  • Vw/Skoda/Seat (2.0 TDI)
    • Alkaen 4 000 €

Usein kysyttyä

Epäiletkö, että autosi kuluttaa liikaa öljyä? Liiallinen öljynkulutus on rasittava ongelma, ja öljynkulutusremontin tarvetta voi esiintyä myös uusissa autoissa. 

Öljynkulutusongelma on sekä Audien että muiden VAG-konsernin autojen haaste. Hyvä lähtökohta normaalille öljynkulutukselle on se, että öljyä ei pitäisi joutua lisäämään autoon vuotuisten huoltojen ulkopuolella. 

Normaali öljynkulutus: Audi, Volkswagen, Skoda ja Seat 

Öljynkulutusremontin tarvetta arvioitaessa on tärkeää tietää, mikä on autosi öljynkulutuksen normaali määrä. Normaaliin kulutukseen vaikuttaa esimerkiksi se, minkälainen moottori autossasi on. 

Yleensä vanhemmat moottorityypit kuluttavat enemmän kuin uudet ja esimerkiksi ahdetuissa moottoreissa öljynkulutus on hieman suurempaa kuin muissa moottoreissa. Alla on lueteltuna kulutuksen ylärajat karkealla tasolla:  

  • Audi bensa, vuosimallit 2008 alkaen: 5 dl / 1000 km
  • Audi diesel, vuosimallit 2008 alkaen: 5 dl / 1000 km
  • Volkswagen vuosimallit 2008 alkaen: 5 dl / 1000 km
  • Skoda: 5 dl / 1000 km
  • Seat: 5 dl / 1000 km

Autonvalmistajat ilmoittavat kulutuksen ylärajat yleensä hieman yläkanttiin, joten todellisuudessa autosi öljynkulutus voi olla selvästi alle maksimin. Voit seurata autosi öljynkulutusta pitämällä kirjaa lisäämästäsi öljystä, mutta varmin tapa ongelman diagnosointiin on öljynkulutusmittaus.

Auton moottori tarvitsee öljyä toimiakseen oikein. Öljyn tehtävä on voidella ja jäähdyttää moottoria samalla sitoen likaa. Heti käynnistyksessä öljy nousee moottorin yläosiin ja oikein hoidettu auton öljyn ylläpito vähentää moottorin kulumista. 

Toisaalta moottori on todella helppo pilata vääränlaisella öljyllä sekä liian vähäisellä tai suurella määrällä öljyä. 

Ongelmatilanteessa öljyä kuluu merkittävästi normaalia enemmän ja siihen voi olla monia syitä. Alla on luettelo yleisimmistä ongelmanaiheuttajista, joita me olemme kohdanneet:

  • Öljyvuoto 
  • Valmistusvirhe moottorissa 
  • Moottorin kuluminen 
  • Puutteellinen männänrenkaan toiminta 
  • Männänrenkaat ovat liian kuluneet 
  • Sylinterit ovat kuluneet 
  • Venttiilivarren tiivisteet ovat huonossa hapessa 
  • Öljyrenkaat ovat karstoittuneet 

Jotain vuosia sitten uutisointiin ahkerasti vuosien 2009 ja 2011 välissä valmistettujen VAG-konsernin autojen öljynkulutusongelmista. Ongelma koskee etenkin TSI- ja TFSI- eli bensiiniturbolla varustettuja autoja. Syy öljynkulutusongelmaan on se, että männän öljyrenkaat ovat huonoja tai eivät toimi oikein.

Ongelma paljastui vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien jälkeen. Samaa ongelmaa ei pitäisi esiintyä uudemmissa tai vanhemmissa malleissa, mutta silti öljynkulutusongelmia on tullut vastaan sekä uudemmissa että vanhemmissa malleissa.

Bensiinimoottoreiden lisäksi öljynkulutusongelmia on ollut myös 2.0 litran TDI moottoreissa. Niissä liiallinen öljynkulutus aiheutuu yleensä viallisista tai kuluneista männänrenkaista. Lisäksi sylinteriryhmässä on usein vaurioita. Sylinteriryhmän korjaaminen vaatii ryhmän porauksen sekä ylikokoisten mäntien asennuksen.

Lisäksi dieselmoottoreissa on havaittu ongelmia sylinterinkansissa, mutta me tarkastamme ne aina tapauskohtaisesti remontin yhteydessä.

Öljynkulutusongelma aiheuttaa yleensä voimistunutta männänrenkaiden karstoittumista. Karstoittuminen puolestaan johtaa siihen, että autosi moottorin teho laskee ja polttoaineen kulutus sekä päästöt kasvavat. Pahimmillaan öljynkulutusongelma voi aiheuttaa moottorivaurion.

Vian korjaamatta jättäminen tarkoittaa, että karstoittuminen kiihtyy entisestään ja lisää moottorin osien kulumista. Lisäksi sylinterissä palanut öljy päätyy bensamoottoreissa katalysaattoriin ja dieseleissä hiukkassuodattimeen, mikä hiljalleen tuhoaa ne.

Öljynkulutusongelman korjaaminen on aina halvempaa kuin koko moottorin ja katalysaattorin uusiminen. Iso plussa on myös se, että hoitamalla ongelman kuntoon pienennät riskiäsi jäädä tienposkeen rikkinäisen auton kera.

Ei ole sattumaa, että esimerkiksi TM kehottaa korjauttamaan liikaa öljyä syövän VW, Seat, Audi tai Skoda-moottorit ajoissa. TM on myös todennut, että Näin käy, jos Audin, Seatin, Skodan tai VW:n öljyä syövän moottorin jättää korjaamatta – ja lisää vain halvinta mahdollista öljyä.

Öljynkulutusongelmien yhteydessä on hyvä muistuttaa, että myös öljyn valinnalla on merkitystä. Öljyn laatu vaikuttaa sekä sen kulutukseen että toimintaan. Yleensä öljy täytyy vaihtaa, koska se kerää likaa.

Valitsemalla oikean öljyn, pidät huolta siitä, että öljy hoitaa tehtävänsä oikein ja näin autosi moottori kestää pidempään.

Tutustu korjaamopalveluihin tarkemmin

Fixus

Fixus-laskulla maksat kätevästi

Voit maksaa laskulla tai joustavasti osamaksulla. Aina 30 päivää korotonta maksuaikaa.

Autohuolto TamCar

Autohuolto TamCar on VAG-konsernin eli Audin, Skodan, Seatin ja Volkswagenin, sekä Volvon huoltojen ja korjausten erikoisosaaja Helsingin Vuosaaressa. Toteutamme autollesi määräaikaishuollot ja kaikenlaiset korjaustyöt vuosien kokemuksella.

Meillä on aikaisempi kokemus Volkswagenien ja Audin- merkkiliikkeessä toimimisesta.

Korjaamme ja huollamme myös kaikkia muita automerkkejä.

TamCar on luotettava, laadukas ja kotimainen autokorjaamo, jolla on käytössään alan modernit diagnoosilaitteet ja työkalut sekä ammattitaitoinen henkilökunta, joka jatkuvasti ylläpitää osaamistaan.

TamCarin autohuollossa autosi huolletaan aina valmistajan suositusten mukaan ja käytämme alkuperäistä vastaavia varaosia varmistaaksemme autosi parhaan mahdollisen toiminnan. Haluamme varmistaa, että asiakkaamme saavat ammattitaitoista ja luotettavaa huoltopalvelua, joka vastaa heidän odotuksiaan.

Olemme osa Fixus-ketjua ja näin voimme varmistaa nopean ja sujuvan varaosien hankinnan.

Haluaisitko lisätietoja öljynkulutusremontista?

Meille tuodaan viikoittain autoja, joissa haasteena ovat öljynkulutusongelmat. Joka viikko ongelmat myös ratkeavat. Jos tuntuu, että sinun autosi voisi kaivata hellää hoitoa, niin ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin laitetaan autosi kuntoon.

Varaa huoltoaika